Rengetegen szeretnék, hogy bekerüljőn az iskolákba, óvodákba. Tényleg nagyon jó dolog lenne, de!
Nem mindegy, hogyan és milyen formában. Vannak iskolák, akik igénylik, hogy osztályfőnöki órán állatvédőket hívnak, de sokan még elzárkoznak. Napokban több közintézményben dolgozó tanárral beszéltem, bár sejtettem mi a gond, én magam is ezért nem vállaltam ilyet soha.

Vegyük a köznyelv kedvenc szereplőjét Pistikét, aki 12 éves. Egy állatvédő előadást tart arról, hogy nem szabad hagyni, hogy az állatokat bántsák. Pistike haza megy és azt látja, hogy az apukája rugdossa a Buksi kutyát. Pistike, mint jó iskolás, rá is szól apukára. Apuka éppen dühös és amiért bele szól Pistike, jól elveri. Mi marad Pistikében? Nem védem meg Buksit, mert jól elvernek érte és a tanítás egy hülyeség, mert nem működik.

Különböző korosztálynak nem lehet ugyanazt az anyagot leadni. Például egy óvodásnak szuper élmény, ha különböző állatkák vannak bemutatva a szokásaikkal. Megsimogatják, nevén szólítják és már egy kötödésük van. Haza mennek az oviból, és az évszázad legjobb élményével, bombázzák aszülőt. Itt már a szülő is becsatlakozik, mert a gyereknek éppen a bemutatót tengeri malac, lett a kedvence. (Bízunk benne, hogy nem rohan rögtön venni egy élőt, de ez is bele lehet rakni az oktatásba mért nem jó a tengerimalacnak.) Kap matricát, plüsst, tengeri malacos füzetet. A szülő, soha nem fogja bántani a tengeri malacot, mert tudja a gyermeke lelkét törné össze.

Nem mindegy, mit és hogyan, kinek adunk elő.

Óvodába nem beszélgetünk az állatkínzásról, de tudniuk kell a gyerekeknek, nem jó ha nyúzzák az állatokat mert fáj nekik. Inkább simogassák, öket és így ketten sokkal boldogabbak lesznek és a legjobb barátok.

A tanitóknak megvan a lehetőségük, hogy bevigyék az oktatásba az állatvédelmet. Meg is teszik, amikor állatokról kell rajzolni, és átbeszélik a gyerekekkel. Dolgozatot íratnak a kedvenc állatukról. Vagy az állatok villágnapján bevihető és kis beszéddel bemutatják a gyerekek a kis kedvencüket az osztálynak. Már napokkal előre készülnek, tisztogatják, figyelik az állatkákat. Azon a napon ők a legbüszkébb gazdik a földőn, még akkor is ha a szülő gondozta eddig az állatkát. Ez van kb. a tantervben is.

Viszont nem készült szakmailag elfogadott tananyag az állatvédelemről, szakértők bevonásával a különböző korosztálynak.

Ne úgy képzeljétek el, hogy minden héten egyszer ez lesz a téma, mert arra nincs lehetőség, de ha jól össze van állítva és engedélyezik, akkor bevihető egy-egy óra a környezet ismeretre és az osztályfőnőki órákra. Függ a témától. Be lehet vonni állatvédőket szemléltetni a dolgokat.

Ehhez hamarosan kapunk egy segédletet, amit a téma szakértői, raktak össze. Nem én!

Első körben középiskolások számára. A többin még dolgoznak.